سپینو

1

روسیه در بازسازی ایران شریک می‌شود

  • کد خبر : 14117
  • 28 ژوئن 2026 - 11:57
روسیه در بازسازی ایران شریک می‌شود
آلکسی ددوف، سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این کشور آمادگی دارد در بازسازی زیرساخت‌هایی که در جریان حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی اسرائیل آسیب دیده‌اند، با ایران همکاری کند.

آلکسی ددوف، سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این کشور آمادگی دارد در بازسازی زیرساخت‌هایی که در جریان حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی اسرائیل آسیب دیده‌اند، با ایران همکاری کند.

این دیپلمات روس با اشاره به توانمندی‌های بخش‌های صنعتی، ساختمانی، مهندسی و مراکز علمی-فناوری روسیه، تأکید کرد که شرکت‌های روسی از فناوری‌های منحصربه‌فرد و تجربیات گسترده‌ای در این حوزه‌ها برخوردار هستند. وی افزود: «در صورت دریافت درخواست یا پیشنهاد رسمی از سوی شرکای ایرانی، آماده‌ایم در کوتاه‌ترین زمان ممکن روند بررسی پروژه‌ها را آغاز کرده و پیشنهادهای مشخصی برای همکاری ارائه دهیم.»

رشد مبادلات تجاری در شرایط پیچیده منطقه‌ای

سفیر روسیه همچنین خاطرنشان کرد که حجم مبادلات بازرگانی میان مسکو و تهران، حتی در دوران درگیری‌های نظامی با آمریکا و اسرائیل، روند افزایشی خود را حفظ کرده است. ددوف با اشاره به آمار تجاری افزود: «در بازه زمانی ژانویه تا آوریل ۲۰۲۶، با وجود اختلالاتی که در برخی زنجیره‌های لجستیکی ایجاد شده بود، حجم روابط تجاری دوجانبه همچنان شاهد رشد ملایم ۲ درصدی بوده است.» وی تأکید کرد که همکاری‌های اقتصادی دو کشور با وجود شرایط پیچیده ژئوپلیتیکی منطقه، همچنان با شتاب در حال توسعه است.

مذاکرات در مورد نیروگاه هسته‌ای “هرمز”

در بخش دیگری از این مصاحبه، ددوف در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های انرژی، اعلام کرد که نمایندگان بخش انرژی هسته‌ای ایران و روسیه به‌زودی در مسکو برای گفتگو درباره ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید “هرمز” در جنوب ایران، نشست خواهند داشت.

وی توضیح داد: «در خصوص ساخت نیروگاه هرمز، شرکت‌های روسی و ایرانی همچنان در حال رایزنی برای هماهنگی چارچوب‌های حقوقی و قراردادی این پروژه هستند. قرار است در اواخر ژوئن یا اوایل جولای سال جاری، نشست حضوری مقامات مسئول در مسکو برگزار شود که بررسی این پروژه نیز در دستور کار آن خواهد بود.»

لازم به ذکر است که ایران و روسیه در سپتامبر ۲۰۲۵ توافقنامه‌ای به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه هسته‌ای “هرمز” امضا کردند. این پروژه که دستور احداث آن در فوریه ۲۰۲۴ صادر شده بود، شامل چهار واحد تولید برق با مجموع ظرفیت ۵ هزار مگاوات است و قرار است در محدوده شهرهای میناب و سیریک در استان هرمزگان احداث شود.

لینک کوتاه : https://vefaghemelli.com/?p=14117
  • منبع : ایرنا
انفرادی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.